Duurzaam verpakken is niet langer een keuze, maar een noodzaak. Als ondernemer in de retailbranche wordt er van je verwacht om het effect van verpakkingen op het milieu te minimaliseren. Gelukkig zijn er zijn een aantal basisprincipes die helpen bij het bepalen van jouw verpakkingsstrategie. Maak kennis met de 5 R’en: Refuse, Reduce, Re-use, Resources en Review. Refuse: gebruik stoppen
Een belangrijke les voor duurzaam verpakken: durf ‘’nee’’ te zeggen. Tijdens het proces van het verminderen van gebruik moet een omslag worden gemaakt in de manier van denken. De consument is eraan gewend dat er om een hoop producten automatisch een verpakking zit. Bedenk bij jezelf eens waarom het desbetreffende product een verpakking heeft. Is dat ook daadwerkelijk nodig?
Wil je Refuse als uitgangspunt nemen voor jouw verpakkingsstrategie? Zorg dan dat je een uiterst onderbouwde en bewuste keuze maakt. In tijden van het coronavirus zal de veiligheid en gezondheid van de consument extra in acht genomen moeten worden.
Reduce: verminderen van het verpakkingsmateriaal
Als we kijken naar wat we wekelijks weggooien binnen huishoudens, dan is dat voor het overgrote deel verpakkingsmateriaal. De consument kijkt tegenwoordig ook kritischer naar de verpakking van een product en het afval tot gevolg. Reduce betekent kortgezegd dat je tevreden bent met minder verpakkingsmateriaal voor jouw product. Je kunt het verpakkingsmateriaal om jouw producten verminderen zonder veiligheid en kwaliteit uit het oog te verliezen. Denk bijvoorbeeld eens na over het volgende: is de broodzak niet wat te groot voor het brood wat ik verpak? Wellicht dat de saladebak kleiner kan, gezien de gemiddelde hoeveelheid salade die wordt verpakt? Dat leidt bovendien tot minder voedselverspilling en afval. Of kan de draagtas waarin de jouw overheerlijke maaltijden worden afgehaald of bezorgd eventueel kleiner of van dunner materiaal?
Re-use: hergebruik van verpakkingen
Het doel van hergebruik is om verpakkingen zo lang mogelijk te gebruiken, voor zoveel mogelijk toepassingen. Hierbij nemen we opnieuw het voorbeeld van de saladebak en draagtas. Overweeg herbruikbare bakken zoals een lunch- of saladebox in te zetten. Aanschaf is bijvoorbeeld mogelijk middels een spaarsysteem. Stimuleer de gebruiker om de reeds aangeschafte saladebak opnieuw mee te brengen d.m.v. korting bij refill of andere extra’s.
Gebruik daarnaast draagtassen gemaakt van steviger materiaal zoals jute of katoen maken, welke de consument veel vaker kan gebruiken om eten en drinken in mee te nemen. Zorg voor verschillende uitvoeringen en bedrukkingen zodat mensen het als een ‘’Nice To Have’’ zien. En kan je die ene verpakking nog een keer gebruiken als verpakking voor een andere verse maaltijd? Wanneer je kiest voor re-use, zorg dan dat het product in ieder geval na zijn levensduur goed recyclebaar is. Zo draag je bij aan circulariteit.
Resources: gebruik verpakkingen van gerecyclede of hernieuwbare bronnen
Verpakkingen kunnen gemaakt zijn van gerecyclede bronnen. Het gebruik van gerecycled materiaal verminderd CO2 uitstoot. Tevens zorgt het gebruik van gerecycled materiaal voor actieve deelname aan een circulaire economie. Ook kunnen verpakkingen gemaakt zijn van hernieuwbare (lees: natuurlijk aangroeiende) bronnen. Door reproductie of andere terugkerende natuurlijke processen vullen we deze bronnen dus weer aan. Dit is veel milieubewuster dan het gebruik van fossiele grondstoffen. Wanneer je ervoor kiest voor om jouw verpakkingsstrategie te richten op resources, denk je dus na over de bronnen en grondstoffen van jouw verpakking.
Review: blijf de verpakkingen vernieuwen
De markt staat niet stil. Bepaal wat er voor jouw ondernemingsdoeleinden passend is qua verpakking. Dat betekent ook dat je verpakkingen op zijn tijd mag vernieuwen. Vraag jouw klanten en/of doelgroep gerust om input of feedback. Snappen de klanten waarom je juist die verpakking kiest? Dit vergroot de betrokkenheid op een laagdrempelige manier.
Bunzl Foodservice staat voor je klaar
Heb je vragen over het verduurzamen van verpakkingen en disposables of wil je graag vrijblijvend advies bij het uitwerken van jouw duurzame verpakkingsstrategie? Vraag dan naar de Believe Roadmap. De Believe Roadmap helpt je bij het maken van bewuste en onderbouwde keuzes voor producten en materialen om zo een passend assortiment samen te stellen, die past bij jouw duurzame identiteit. Bekijk hier alvast een preview: PREVIEW_BRM_GUIDE.pdf
Neem voor meer informatie of advies contact op met jouw accountmanager bij Bunzl Foodservice of onze Customer Service via onderstaande gegevens.
036-5478666 of info@bunzl.nl